Partiet for privat berikelse

Magnus Marsdal

Er det for dumt til å være sant? Høyre vil at staten skal overlate finansieringen av prosjekter i milliardklassen til private firma som betaler langt høyere rente enn staten.

Så skal fellesskapet betale hele gildet på avbetaling. Ikke bare den høyere renta skal vi bære, men også profitt til de private eierne. Dette er Høyres visjon for utbygging av sykehus, skoler, fengsel og vei: Privatisering gjennom såkalt OPS.

Dobler prisen
Onsdag lanserte samferdselspolitisk talsperson Øyvind Halleraker valgflesket på veifronten: Høyre vil ha 17 OPS-prosjekter i første runde.

Hvor mye dyrere blir det? Ifølge Samferdselsdepartementet, blir Sotrasambandets kostnader doblet fra to til fire milliarder på grunn av høyere renteutgifter, hvis Høyre får gjennomføre det som OPS.

To milliarder tapt. Og det på kun ett av de 17 veiprosjektene der Høyre vil påføre skattebetalerne en ekstra milliardregning.

To milliarder tapt. Og det på kun ett av de 17 veiprosjektene der Høyre vil påføre skattebetalerne en ekstra milliardregning.

Hør på Hegnar
Er ekstremkostnaden ved OPS noe regjeringen bare finner på? Lesere med rødgrønn allergi kan lese Trygve Hegnar. Han sa seg på lederplass i Finansavisen enig i at OPS er private kapitalinteressers forsøk på å melke offentlige budsjetter.

Hegnar påpekte at «renten kan faktisk være både ett og to prosentpoeng høyere for private investorer som må finansiere seg i markedet, og følgelig må finansieringskostnadene bli veldig mye større». (Finansavisen, 18.8.2004.)

Det virker for dumt til å være sant. Men Øyvind Halleraker virker ikke dum.

Det er ikke småpenger som står på spill. Når over 500 milliarder skal investeres i veibygging gjennom de kommende tiårene, kan merutgiften for skattebetalerne ved OPS-privatisering bli på titalls milliarder. Om ikke hundretalls.

Ingen dumming
Det virker for dumt til å være sant. Men Øyvind Halleraker virker ikke dum. Han har i alle fall blitt visepresident i en europeisk lobbyorganisasjon for selskaper som driver med bompenger og veifinans.

Denne forretningslobbyen – ASECAP – driver et iherdig arbeid over for EU og nasjonale myndigheter for å fremme privatisering gjennom … OPS.

Ops, ops, ops!
Det stopper ikke der. Bergensavisen avdekket i mars at Høyres Halleraker var saksordfører for en bomvei som nå drives av selskapet til Ingrid Halleraker. Hans kone.

Selskapet heter Via Futura og jobber blant annet med et aksjeselskap for tunnel mellom Arna og Bergen, som skal arbeide for «å utrede aktuelle finansieringsmodeller, herunder OPS».

De fire første årene som stortingsrepresentant var han samtidig styreleder for Norvegfinans, et lobbyselskap som promoterer privatisering gjennom … OPS.

Noen har privat berikelse på fellesskapets bekostning som forretningsidé. Høyre er partiet for dem.

Herr Halleraker opplyste aldri Stortinget om fru Hallerakers forretningsinteresser. Heller ikke opplyste han om sin private rolle som visepresident for de europeiske bomveilobbyistene.

Ikke så gåtefullt
Det som virker for dumt til å være sant, er kanskje ikke så gåtefullt likevel. Kanskje handler det om noe så klassisk som privat berikelse på fellesskapets bekostning.

Skattemilliardene som renner ut av statens OPS-lommer forsvinner jo ikke. Noen får pengene. Aldri så galt at det ikke er godt for noen! Og noen har privat berikelse på fellesskapets bekostning som forretningsidé. Høyre er partiet for dem.

Tabubelagt tema
Jeg kan gjette reaksjonene på dette innlegget Det er ufint. Det viser at venstresiden er «desperat». Og at det er under ethvert minstemål av saklighet å antyde at noen fører en politikk for privat berikelse på fellesskapets bekostning.

Man forsøker å etablere et tabu mot å påpeke interesser og motiver bak høyresidens politikk. Slike er visst forbeholdt noen andre.

Men er det saklig å anta at private særinteresser ikke lenger forsøker å vri statlige milliarder i sin retning. Eller er det naivt? Og forresten: Når ble det mer ufint å varsle om et planlagt tyveri enn å stå for planleggingen?

  • Ebba

    Uten å informere hverken Erna Solberg eller Stortinget mottok Høyre-topp Øyvind Halleraker titusener i honorarer for sitt europeiske presidentverv i bompengebransjen. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10102721

  • digi_owl

    Er det bare meg eller har blå-folket blitt veldig blasert angående det å holde offentlig og privat adskilt? Det er som dem ikke lengre bryr seg om noe kan hinte om korrupsjon.

  • U.H. Stokke

    Det er ikke uføre eller arbeidsledige som er snyltere, det er selvfølgelig høyre-eliten. Æsj!

  • taco123

    Bor langs den gamle dødsveien i Agder hvor vi ved et OPS prosjekt fikk ny vei mellom Kristiansand og Grimstad for noen år siden. Vi takker og bukker, spesielt fordi vi unngår en masse død og uendelig lidelse etter ulykker for veldig mange mennesker. Denne veien hadde vi antagelig enda ikke hatt skulle vi ventet på de rødgrønne. Veien ble bygget på rekordtid og fungerer fantastisk bra. Har vi råd til denne «luksus»? Gjett 3 ganger.

    • erlingo

      Og selskapet som bygde veien gikk heidundrende konkurs. Hundrevis av tapte arbeidsplasser røk med i dragsuget.

  • tovestova

    Bor i Norge og mange dør p.g.a det tar tid å bygge den veistastandar folk ikke vil betale for. ingen vil ha bompenger ,men alle vil ha vei,eg syntes at dei som bruker veien er den som bør betale den.vil gjerne at alle skal få vei ,men det finest ikke nok arbeidere til alle «ønskene».,Er ikke for att korupte personer som Halleraker og broren og kona med fleire venner skal få fleire sugerør i kassa,det er barre toppen av isfjellet som er synlig i denne persons intresser,vi som vet kim han er og ka han står for, ser at det er mange linjer som ikke er skrevet om systemet rundt han,så har vi råd til slik luksus meir penger til flinke lobister og korupte politikere, ja til vei nei tillobister og korute politikere (Han minna meg lit om Øygard forstår ikke ka han har gjort ,men vil verra med å styra lande ).

  • canto10

    Hvilket jævla rør fra AKP’ern Marsdal. det må da være lov å tjene penger på en anleggsjobb. Ingen klager på OPS’ene våre fra Kristiansand til Grimstad med 4 felts motorvei og 40 kroner i bomavgift. Sosialistene i Grenland liker ikke slikt kapitalistisk styggedom og Telemark sitter da også med noe av landets dårligste veistandard både nord- sør (E18) og øst-vest E134). Til Marsdals opplysning kan nevnes at Tyske Billfinger-Berger som utførte OPS’en Kristiansand Grimstad tapte en milliard på jobben. Opplyses bør det også om antatt bompengesats på den offentlige Ryfast tunnelen er beregnet til 230 kroner. Takk til det offentlige.